هیات ورزش های همگانی استان فارس
چهارشنبه 28 شهریور 1397  05:40

کمیته طناب زنی


09376621324


www.fars.sportforall@gmail.com


اعضای فعال در این کمیته شامل گروه های سنی زیر می باشد:

1 - دختران و پسران 10 تا 12 سال (حوزه فعالیت:  تمام شهرستان های  استان فارس)

2 - دختران 12 تا 14 سال (حوزه فعالیت:  شهرستان شیراز)

 

تاریخچه طناب زنی در جهان

     طناب زنی از قرن های گذشته در سراسر جهان انجام می شده است . در چین طناب زنی از رشته های مورد علاقه در مراسم جشن سال نو بوده است . یونانیان ، اوایل پیدایش تمدن غربی طناب زنی می کردند . در دوران عصر طلائی ، نقاشان متعددی تصاویری از کودکان در حال طناب زنی می کشیدند . در سراسر جهان بچه ها ، بوکسورها ، فیزیوتراپیست ها و ورزشکاران سایر رشته های مختلف ورزشی از طناب زنی به عنوان سرگرمی و تفریح ، بازی ، سلامتی و هماهنگی و آمادگی بدنی استفاده می کردند .

بنیانگذار اولین سازمان بین المللی طناب زنی که طناب زنی را به عنوان یک رشته ورزشی توسعه داد ریچارد سندالی امریکائی بود . از این سازمان بین المللی در اوایل سال 1990 میلادی فدراسیون جهانی طناب زنی IRSF برای برنامه ریزی مسابقات شکل گرفت .

 

تاریخچه طناب زنی در ایران

      ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی که بیش از 4 فصل کتاب خود را به ورزش و تربیت بدنی و بهداشت کودکان اختصاص داده است از طناب زنی به عنوان یکی از رشته های مفید ورزشی برای کودکان نام برده است .

      در ایران بدون اغراق می توان گفت که همه افراد ، تجربه طناب زنی را در دوران کودکی و  مدرسه داشته اند . در سال های نه چندان دور طناب زنی یکی از فعالیتهای مورد علاقه بچه ها در مدارس بوده و به شکل های مختلف ، و با استفاده از طناب کوتاه و بلند به صورت انفرادی و گروهی این فعالیت انجام می شده است .

    مرحوم دکتر سادات رضائی استاد دانشگاه تربیت معلم در زمینه آموزش مهارتهای طناب زنی فعالیتهای موثری را انجام دادند .

   دکتر میترا روحی در سال 2004 در کنگره بازیهای بومی و محلی در تایلند در مراسم افتتاحیه مسابقات آسیایی طناب زنی حضور یافت . شیوه اجرای جدید  و کاملا متفاوت با اجرای آن در ایران ، جذابیت بسیار در حرکات انفرادی ، دو نفره و گروهی که با طناب های کوتاه و بلند انجام می گرفت ، موجب گردید تا در بازگشت به ایران و درخواست از فدراسیون ورزشهای همگانی این رشته ورزشی در ایران فعال گردد . تاسیس انجمن طناب زنی با ریاست میترا روحی در سال 1385مورد موافقت ریاست فدراسیون ورزش های همگانی و سازمان تربیت بدنی قرار گرفت . 

 

ویژگی های طناب زنی

طناب زنی یک فعالیت کامل بدنی است که بر تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی و حرکتی اثرات مثبتی می گذارد . این رشته ورزشی بسیار کم هزینه و قابل دسترس برای عموم می باشد ، نیاز به فضا و امکانات زیادی ندارد ،درتمام فصول سال قابل اجرا است ،از نظر ایمنی کم خطر است ومی تواند به عنوان یک رقابت و تفریح سالم مورد استفاده قرار گیرد. مهارت های این رشته به صورت انفرادی ، دو نفره ، گروهی  و با استفاده از یک ، دو یا چند طناب کوتاه و بلند قابل اجراست .

      طناب زنی با توجه به تنوع ترکیبات مهارتی نامحدود ، امکان بروز ابتکار و خلاقیت را فراهم ساخته و تا کنون بیش از 700 تکنیک بطور رسمی در این رشته ثبت گردیده است . امروزه اثرات و ارتباط این رشته با سایر رشته های ورزشی به اثبات رسیده است و قهرمانان بزرگ جهان از جمله  محمدعلي كلي، سوگار، ري‌لونارد، روبرت دوران، اوسكاردل‌هويا، مايك تایسون ، عبدالله موحد ،محمد خادم ازغدی،محسن فره وشی و عسگری محمدیان در تمرینات آماده سازی خود از آن استفاده کرده اند .

فواید طناب زنی

1-افزایش آمادگی قلبی و عروقی و ظرفیت غیر هوازی

2-افزایش استقامت عضلانی

3-افزایش  قدرت عضلانی

4-افزایش چگالی استخوانها

5-بهبود هماهنگی عصب و عضله

6-افزایش سرعت عمل و عکس العمل

7-افزایش چابکی وتعادل

8-بهبود ریتم ،زمانبندی و تمرکز

9-بهبود هماهنگی چشم و دست ، چشم و پا

10-افزایش اعتماد به نفس

11-افزایش نشاط و شادابی و کاهش افسردگی

12- کاهش وزن

وسایل مورد نیاز برای طناب زنی :

1-کفش ورزشی سبک که کاملا اندازه پاها بوده و کف آن ضمن داشتن ضخامت کافی ،انعطاف پذیر بوده تا به پاها صدمه وارد نشود. 

 2-  لباس ورزشی مناسب که تبادل حرارت بدن با محیط بخوبی انجام شود .    

 3-  فضا و زمین مناسب : طناب زنی در فضایی به ابعاد 3 متر مربع و ارتفاع بیش از 3 متر قابل اجراست .هم چنین بهتر است زمین دارای کفپوش مناسبی باشد تا به پاها صدمه وارد نشود .

4-طناب مناسب: بایدمطمئن باشيد كه طناب متناسب با قد شمااست. براي اندازه‌گيري طول طناب در حالي كه دسته‌هاي طناب را بالا نگه داشته اید با دو پا در وسط طناب بايستيد ، دسته‌هاي طناب بايد تا زير بغل شما باشد .

توصیه های لازم قبل و بعد از طناب زنی :

1- قبل از شروع طناب زنی حداقل به مدت  10 دقیقه بدن خود را گرم کنید.از راه‌رفتن ، حرکات نرمشی و دویدن آرام می توانید  استفاده کنید تا ضربان قلب و حرارت بدن به تدریج بالا رود.

2- مهارت های طناب زنی را به آرامی شروع نموده و به تدریج آن را تند  کنید.

3- به هنگام طناب زنی ، بالاتنه را راست نگه داشته و به جلو نگاه کنید.

4- به هنگام فرود روی سینه پا فرود آمده و زانو هاو مچ پاها را کمی خم کنید.

5-  خيلي با عجله و بدون توقف طناب نزنید . به نسبت 1 به 3 طناب‌زدن را آغاز كنيد. اگر 1 دقيقه طناب زديد، 3 دقيقه استراحت كنيد و كم كم اين نسبت را کم کنید.

6-چرخش طناب از مچ دست صورت گیرد.

7 – در پایان تمرین به مدت 10 دقیقه با حرکات مختلف از جمله دویدن و نرمش های آرام بدن را سرد نمایید تا ضربان قلب به آرامی پایین آمده و به حالت اولیه برگردد.

 

امام و رهبری
ارتباط مستقیم با رئیس هیأت
تبلیغات